top of page
Forfatters billedePersonale-huset

Vellykket onboarding skaber overskud på bundlinjen

Opdateret: 16. aug.

Vi vil gerne italesætte vigtigheden af god onboarding. God onboarding handler om at skabe en positiv oplevelse fra dag ét, som kan føre til højere tilfredshed og produktivitet blandt medarbejderne. Det skal være en proces, der tilpasses individuelle behov og virksomhedens specifikke kontekst.


God onboarding er en struktureret og systematisk proces, der sikrer, at nye medarbejdere får den nødvendige støtte, information og ressourcer for at kunne integrere sig hurtigt og effektivt i deres nye rolle og virksomhed. En vellykket onboarding kan forbedre medarbejderens engagement, tilfredshed - og ikke mindst fastholdelse, som sparer virksomheden for de mange omkostningstunge udgifter der er forbundet med en ny og tidskrævende ansættelsesproces.

 

Her er nogle nøgle-elementer, der kendetegner god onboarding:

 

Forberedelse inden start

  • Velkomstpakke: Send en velkomstpakke, der indeholder relevante oplysninger om virksomheden, teamet, kulturen og eventuelle vigtige dokumenter.

  • IT-udstyr og adgang: Sørg for, at alt teknisk udstyr (computer, software, adgangskoder) er klar inden medarbejderens første arbejdsdag.

 

Introduktionsprogram

  • Orientering: Arranger en introduktion, hvor nye medarbejdere får indsigt i virksomhedens mission, værdier og kultur. Dette kan være en del af en større onboarding-dag.

  • Præsentation af teamet: Giv nye medarbejdere mulighed for at møde deres kolleger og ledere, både formelt og uformelt.

 

Mentorordning

  • Tildel en mentor, som kan guide den nye medarbejder i de første par uger. Mentoren kan besvare spørgsmål, give råd og hjælpe med at navigere i organisationen.

 

Klar kommunikation af forventninger

  • Klart definere, hvad der forventes af medarbejderen i deres nye rolle, herunder mål, nøgleresultater og succeskriterier.

  • Giv feedback tidligt og ofte for at rette op på eventuelle misforståelser.

 

Opfølgning

  • Planlæg opfølgningssamtaler efter den første måned, tredje måned og eventuelt sjette måned for at evaluere medarbejderens tilpasning og trivsel.

  • Spørg til feedback om onboarding-processen for konstant at forbedre den for fremtidige medarbejdere.

 

Kulturforståelse

  • Indfør nye medarbejdere i virksomhedens kultur og værdier, og hvordan disse afspejles i det daglige arbejde.

  • Del historier om virksomhedens historie, succeser og udfordringer for at give kontekst til miljøet.

 

Hos Personale-huset har vi stor erfaring i onboarding af medarbejdere, og hjælper gerne din virksomhed med råd, støtte og vejledning. Kontakt os for at høre mere om vores løsninger på 69160500.






Comments


bottom of page